Branża dystrybucyjna musi dziś funkcjonować na trudnym rynku, gdzie cena jest często najważniejszym parametrem podjęcia decyzji o zakupie. Dlatego każda firma chcąc skutecznie realizować swoje procesy biznesowe, opiera się o informatyczne systemy zarządzania. Rozbudowane warunki handlowe przy współpracy z dostawcami i klientami, wymagają ciągłej czujności, aby nie uciekała z trudem wypracowana marża. Dziś warunki te to nie tylko promocje gazetkowe, promocje gratisowe, czy upusty bieżące od cenników. To przede wszystkim różnego rodzaju akcje realizowane przy współpracy z dostawcami/producentami, rozliczane finansowo po pewnym czasie.
To właśnie potrzeba elastyczności w kształtowaniu ceny, dynamika i różnorodność bieżących uzgodnień są dziś głównym problemem, z którym często nie radzą sobie zintegrowane systemy ERP. Nie pozwalają one na elastyczne wiązanie zdarzeń gospodarczych z powstającymi wraz z nimi rozliczeniami zamykanymi finansowo po dłuższym czasie.
Bogaty w funkcjonalności system ERP może zaoferować funkcjonalność tzw. doliczeń. Odpowiada ona potrzebom nawet najbardziej wymagającego klienta. Moduł doliczeń to zestaw rozbudowanych funkcji, które pozwalają na powiązanie z konkretnym dokumentem w systemie (np. zamówieniem klienta), czasowych i niestandardowych ustaleń z producentem. Takie powiązanie pozostanie widoczne w rejestrze doliczeń, aż do jego rozliczenia. Rozliczenie może nastąpić np. przez fakturę marketingową, korektę faktury lub gratisowy towar.
Doliczenia mogą dotyczyć zamówień klientów, promocji, rozchodów związanych np. z przeterminowaniem towarów, magazynem (np. przeceny), korekta sprzedaży wystawianą klientowi, którą pokrywa producent oraz jakiegokolwiek innego aspektu, przy tworzeniu ‘z ręki’. Dla przykładu, jeśli przedstawiciel handlowy dystrybutora ma system sprzedaży mobilnej dla przedstawicieli handlowych, przy wypisywaniu zamówienia może określić, że te bardzo preferencyjne warunki, które wynegocjował z nim klient, zostały uzgodnione z producentem, który pokryje stratę marży dystrybutora z tej transakcji fakturą marketingową na 15.000zł płatną za dwa tygodnie czasu. Powstałe w ten sposób doliczenie jest związane z tym zamówieniem klienta i jest widoczne w rejestrze doliczeń do rozliczenia. Po wystawienia faktury marketingowej przez dystrybutora i jej zapłaceniu przez producenta, w rejestrze doliczeń następuje wskazanie i powiązanie tej faktury marketingowej z naszym doliczeniem, dzięki czemu wiadomo jest, że sprawa została rozwiązana i nie straciliśmy na tej transakcji 15.000zł.
System ERP od ELSE wspiera realizację powyższych zdarzeń w pełnym zakresie. Daje możliwość nie tylko rejestracji, ale też kontroli i skutecznego egzekwowania doliczeń ze wszystkimi producentami. Obsługa modułu jest łatwa i intuicyjna, dlatego za każdym razem spotyka się z entuzjastycznym przyjęciem przez użytkowników odpowiedzialnych z firmie za te działania.